
История на бижутата
Още от времето, когато пещерите са били считани за луксозни недвижими имоти, хората са изпитвали нужда да се украсяват...
С малкото налични ресурси, нашите предшественици са се стремили да се разкрасяват, носейки бижута, изработени от кости, зъби, черупки и други.

С течение на времето, нови ценни материали започнали да се използват в тази история на бижутата за създаване на по-сложни аксесоари. Противно на очакванията, златото, най-благородният метал, било първото в списъка на откритията. Благодарение на своите качества като ковкост, специален цвят, но и устойчивост на окисляване, то бързо станало любимият материал на всички напреднали цивилизации.
Начала в историята на бижутата
Дали са искали да демонстрират своето богатство или да изпълнят чисто естетически желания, нуждата на хората да притежават впечатляващи парчета е подтиквала занаятчиите да се надминат. Рудиментарната технология ги е подтиквала да развиват нови техники като филигран и мъниста. Те дали начало на фини, дантелени бижута.
Постепенно, скъпоценни камъни също били включени в пръстени, гривни, колиета и други бижута. Например, шумерите, една от най-старите известни цивилизации, имали слабост към Лазурит. Този дълбок син камък със златни ивици омагьосвал философи и поети.
Често, обаче, те също имали практическа роля. Гънките на робите и други дрехи се нуждаели от подкрепа, и хората не пропускали възможността да ги украсят по свое желание. Бижута, напомнящи на брошки или края на колан, често били украсени според местната носия.
С настъпването на Средновековието в историята на бижутата, хората започнали да обръщат повече внимание на облеклото и, имплицитно, на украшенията. Популярна практика на благородниците, които можели да си позволят този лукс, било гравирането на парчета с надписи.

Например, тази златна брошка, датираща от 13-ти век, е гравирана с текста: "Аз съм брошка, която ще пази този сандък, за да не може никакъв крадец да сложи ръка на него."
Красотата и стойността на тези обекти са качества, които ги правят идеални за подаряване.
Перфектният подарък…
Влюбените често си подарявали малки символи на своята любов. Брошки във формата на сърце или пръстени често носели надписи или кратки цитати, които отразявали чувствата зад подаръка. "Сърцето ми принадлежи на теб", "Неразделни" или "Цялото ми сърце е твое завинаги" са само няколко примера.
Но докато тези малки посвещения може да изглеждат искрени, по-често те идват от репертоара на бижутера с цитати. Тези "персонализирани" бижута от ранните дни на бижутата не се различават много от днешните. Дали ги подаряваме на себе си или ги получаваме от любим човек, сребърното колие Love Letters или златната гривна Loved предават послания, чието значение надхвърля вековете.
Противно на очакванията, тези бижута не са били, обаче, еквивалент на днешните годежни пръстени или брачни халки. Те символизирали обещание или знак на привързаност, а не ангажимент. Истинските пръстени, които отбелязвали съюза на двама души през 16-ти и 17-ти век, били малко по-специални.

Любителите на Ренесансовия период в историята на бижутата предпочитали "гимал" пръстени. Те са изработени от две или повече връзки, които заедно образуват цяло. Младите хора, веднъж сгодени, носели по една връзка всеки до деня на церемонията. От момента на съюза на двамата, съединеният пръстен принадлежал на младата жена.
До днес тази традиция на размяна на бижута е останала почти непокътната. Ако в миналото пръстенът носел множество символи или надписи, днес тенденцията е към минимализъм. Камъкът, който доминира този тип бижута, е диамантът.
Въпреки че навлезе на сцената на бижутата сравнително наскоро, през 1940-те години, диамантът се възползва от интензивна реклама, като така стана най-популярният избор. Освен това, агресивната промоция направи този камък стандарт за следване, когато става въпрос за годежни пръстени днес.
История на бижутата през 20-ти век
Поглеждайки назад, лайтмотив на носенето на бижута от миналото до античността е било демонстрирането на богатството на мъжа. Скъпите подаръци, с които жените били украсени, функционирали като живо свидетелство за неговата власт в обществото.
Но, цялата тази история на бижутата би се променила с настъпването на 20-ти век. Възможността за изкарване на прехрана дала на жените свободата да избират свой собствен начин на живот. Тази драматична промяна в социалните норми се отразила и в стиловете на облекло. Облеклото приело прост и свободен крой на тялото, а бижутата станали централната част на всяко облекло.
Рокли, които леко разкривали раменете и дори не покривали глезените, не били предназначени да предизвикат веднага нормите. Те били проектирани да осигурят свободата на движение, необходима за активен начин на живот. Спорт, шофиране на луксозни автомобили и танцуване на джаз музика били любимите дейности на жената "Flapper".

Вероятно за първи път в историята на бижутата, те вече не се носят като емблема на богатство, а за собственото добро на носещия ги.
Коко Шанел, име, което не е загубило своята резонанс през годините, успя да елиминира тази финансова зависимост от мъжките партньори чрез своето облекло.
Неговият стил е емблематичен, с прости кройки и невиждана скромност, но в същото време пълен с елегантност. Ако до тогава показната украса е била на дневен ред, пускането на тази тенденция доведе до нуждата от преоткриване на бижутата.
Жените вече били насърчавани да поемат контрол над собствените си бижута. Това позволило на жената Шанел да се различи от тези 'кокоти', жени със съмнителна моралност, които се гордеели прекомерно с екстравагантните подаръци, които получавали от своите партньори в замяна на предоставени услуги.
Двустранен меч
Така, много жени избрали да носят бижута с елегантност, като свидетелство за добър вкус и самопровъзгласена независимост. Но еволюцията на ценните аксесоари в модерната ера не спря дотук. Женската изобретателност намерила в бижутата начин да изрази мненията и отношението на носещия ги.

Мадлин Олбрайт, силна жена, която служила като държавен секретар на Съединените щати, използвала своята страст към бижутата по уникален начин. Нейните брошки станали истински дипломатически инструменти, чрез които тя успяла да предаде послания, които надхвърляли всякакви културни или езикови бариери.
Символи като гълъбът (мир), слънцето (надежда) и дори трите мъдри маймуни били носени от Олбрайт в политически нестабилни ситуации. Така, Олбрайт никога не се страхувала да изрази своята гледна точка по женски и напълно дипломатичен начин.
Историята на бижутата датира от началото на човечеството и продължава да се пише от всеки от нас. Начинът, по който избираме да носим нашите бижута, ни определя. Не се стеснявайте да изберете бижута, които разказват история за вас, с любов предложени от Indira Bijoux !
Библиография:
Archambault, Ariane. The Visual Dictionary of Clothing & Personal Adornment – Clothing & Personal Adornment. Quebec America, 2009.
Bliss, Simon. Jewelery in the Age of Modernism 1918-1940. Bloomsbury Publishing USA, 2018.
—. "'L'intelligence de La Parure': Notes on Jewelry Wearing in the 1920s." Fashion Theory, no. 1, Informa UK Limited, Sept. 2015, pp. 5–26. Crossref, doi:10.1080/1362704x.2015.1077652.
Boucher, Francois. 20,000 Years of Fashion: The History of Costume and Personal Adornment. 1959.
DeMello, Margo. Encyclopedia of Body Adornment. ABC-CLIO, 2007.
Friedman, Uri. "How an Ad Campaign Invented the Diamond Engagement Ring - The Atlantic." The Atlantic, The Atlantic, 13 Feb. 2015, https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/02/how-an-ad-campaign-invented-the-diamond-engagement-ring/385376/.
"History of Gold." Only Gold, https://onlygold.com/facts-statistics/history-of-gold/#:~:text=The%20first%20use%20of%20gold,silver%20mixture%20known%20as%20'electrum. Accessed 26 Aug. 2020.
Russell, Rebecca Ross. Gender and Jewelry. Rebecca Ross Russell, 2010.
Tait, Hugh. 7000 Years of Jewelry. Firefly Books Limited, 2008.
Turner, Ralph. Jewelry in Europe and America. Thames & Hudson, 1996.
Wilson, Elizabeth. Adorned in Dreams. Rutgers University Press, 2003.